С а д р ж а ј:
Игор Бојовић - Оштећени
Драма Игора Бојовића Оштећени показује нам сву огољену девијантност живота у савременој Србији. Главни јунаци су типови: Васа Булдожер, Часлав, Цане Шипка, Жанета, Стефан и Долорес. Аутентични „оштећеници". У тексту је на делу игриво, разиграно и сурово представљање друштвених и моралних аномалија, а затим апстраховање њихових симболичких значења. Пред нама је изузетан драмски рукопис. Полетан, неодољиво циничан, растресен до најситнијих појединости, без позитивних јунака. Па и они најмлађи, који би се можда могли назвати носиоцима позитивних особина, на крају завршавају као сопствене карикатуре.
Све делује познато, и већ виђено. Родитељи који поклонима купују топлину и љубав. Намештени тендери, пљачкашка приватизација. Политичари који су на „ белом". Учесници ријалити програма у који се претворила Србија. Обор за гневне, гладне, жестоке, сурове, неписмене. Дефилују, као на траци, политичке злоупотребе и криминалне афере, анимална убиства и корумпираност власти. Каква менажерија! Посебно је упечатљива фина иронија којом су прожети дијалози јунака...
>>>види поговор
Стојан Срдић - Микулина женидба
У амбијенту породичног газдинства босанско-крајишких Срба у драми Стојана Срдића Микулина женидба одиграва се несвакидашња превара, која инспирацију дугује стварном животу колико и свеукупном наслеђу традиције. Женидба ментално заосталог Микуле изродиће се у трагедију античких размера. Заплет је натуралистички представљен, и није искључено да је заснован на реалистичким догађајима. С друге стране, сам мотив замењеног младожење је интернационалног карактера. У српској књижевној традицији посебно је занимљиво обрађен у песми Женидба Максима Црнојевића Старца Милије, која је послужила као инспирација за једну од најважнијих драма српског романтизма, Максима Црнојевића Лазе Костића.
Атавистички инстинкти, примитивна свест, зло које се притајило у колективно несвесном и добро које се опире здравом разуму, несрећна утопљеница која својом лепотом изазива судбину и провоцира сопствени злехуди удес, свадба као смрт и смрт као свадба, све су то архетипски обрасци који су смештени у друштвени и културноисторијски контекст идеолошког остракизма између комунизма и Цркве, пропадања породице и расапа традиционалних вредности... >>>види поговор
Стамен Миловановић - Повратак
Какве су то силе које човека нагоне да живи, и онда када, како би то Мирко Ковач рекао, свој живот не живи него трпи? Одговор на то питање даје Повратак Стамена Миловановића, текст који је овом искусном драмском писцу из Ниша донео прву награду на конкурсу „Млади на прагу 21. века" Југословенског позоришног фестивала
Ужице 2000. године.
Драма Повратак Стамена Миловановића у основи почива на сукобу традиционалног и модерног система вредности. Традиционални, сељачки патријархални поредак угрожен је споља, од друштвених снага које разарају здраво ткиво породичног живота, и изнутра, због психолошког посрнућа главног јунака и траума изазваних ратним дешавањима у крвавом грађанском сукобу деведесетих. Мукотрпно одвикавање сина од дроге представља Душанову животну победу и истовремено победу живота над смрћу, наде над депресијом, традиције над транзицијом. Хохштаплери, ратни профитери, дилери дроге, продавци магле, оличени у лику дилера Лунета, заступници су новог, инферналног светског поретка који угрожава суштину српског националног бића и доводи га на руб физичког опстанка... >>>види поговор
Војислав Савић - Егзекутор
Драма Егзекутор Војислава Савића, која је добитник престижне награде „Бранислав Нушић" на прошлогодишњем Конкурсу Удружења драмских писаца Србије, камерна је, минималистичка драма апсурда, камијевског схватања модерног света и човекове егзистенције. Игра око тога ко заслужује, а ко не да умре. Драматургијом апсурда разобличава се слепи механизам зла. У складу са овом поетиком, јунаци Савићевог комада грађени су тако да нису ни добри ни лоши, већ потпуно индиферентни према идејама добра и зла, равнодушни према друштву и појединцу, па и према сопственој судбини.
Наше време је за Камија „сасвим занимљиво, што ће рећи трагично". Време које је поклоњено драмским јунацима Савићевог комада није трагично по себи. Оно је банално. Као и свет који је постао поприште банализованих вредности и дехуманизованог друштвеног уређења.
У средишту драмског текста је плаћени убица који своје послове обавља како би прехранио захтевну породицу и зарадио насушни хлеб свој у зноју лица свога. Егзекутор и жртва се не разликују ни по чему те неће бити нимало тешко да замене места у драми и конвертују своје кругове идентитета... >>>види поговор
- - о о О о о - -
Едиција Савремена српска драма
КЊИГА 51
Издавачи:
УДРУЖЕЊЕ ДРАМСКИХ ПИСАЦА СРБИЈЕ
11000 Београд, Господар Јевремова 19
МУЗЕЈ ПОЗОРИШНЕ УМЕТНОСТИ СРБИЈЕ
11000 Београд, Господар Јевремова 19
ПОЗОРИШТЕ "МОДЕРНА ГАРАЖА", Мајке Јевросиме 30
www.drama.org.rs
Ова адреса ел. поште је заштићена од спамботова. Омогућите JavaScript да бисте је видели.
За издаваче:
Миладин Шеварлић
Момчило Ковачевић
Богдан Петковић
Одговорни уредник
Миладин Шеварлић
Главни уредник
Снежана Кутрички
Редакција:
др Бошко Сувајџић
Радомир Путник
Александар Ђаја
Стојан Срдић
Иван Панић
Коректура редакције
Ликовно и техничко решење
Ново Чогурић
Припрема за штампу
Светозар Станкић
ИСБН 978–86–85501–44–9
Штампа и повез:
"ГРАФОРЕКЛАМ", Параћин
Штампање завршено новембра 2013.
Тираж: 300 примерака
САВРЕМЕНА СРПСКА ДРАМА 51
БЕОГРАД 2013.